Mikä on Black Friday, ja mikä siitä tekee niin ”mustan”?

Kun marraskuun loppu lähestyy, katujen varsilla ja netissä törmää yhä useammin Black Friday -mainontaan. Jos et vielä tiedä, mistä Black Fridayssa oikein on kyse, seuraavassa vähän kertausta.

 
Amerikkalainen ”juhlapyhä”

Halloweenin ja joidenkin muiden ”juhlapyhien” tavoin myös Black Friday on tuotu meille Suomeen Yhdysvalloista. Se ajoittuu joka vuosi marraskuun neljänteen perjantaihin, heti torstaina juhlittavan kiitospäivän perään. Koska kiitospäivätorstai on vapaapäivä, monilla amerikkalaisilla työpaikoilla ja kouluissa huilataan myös perjantaina. Perheet ehtivät viettää paljon aikaa yhdessä ja käydä esimerkiksi ostoksilla.

Koska kiitospäivän aikoihin eletään jo marraskuun loppua, ei liene yllätys, että Black Friday merkitsee monille amerikkalaisille samalla myös jouluostossesongin alkamista.

Suomeen Black Friday rantautui vasta vuonna 2011, mutta se on nopeasti vakiinnuttanut asemansa yhtenä shoppailijoiden vuoden kohokohdista. Alennusmyyntejä ja kampanjoita löytyy silloin joka lähtöön. Monet yritykset pitävät ovensa auki tavallista pitempään, jolloin Black Friday -tarjoukset ovat saatavilla helpommin ja useammille kuluttajille.

Kuten ostosten tekeminen yleensä, myös Black Friday -tarjoukset ovat yhä enenevissä määrin saatavissa kivijalkaliikkeiden ohella verkkokaupassa. Lisäksi kampanjat eivät välttämättä rajoitu perjantaihin, vaan ne saattavat olla voimassa koko viikonlopun tai vielä sitäkin pidempään.

 
Miksi shoppailuperjantai on ”musta”?

Kun asiaa tarkemmin pohtii, ”musta perjantai” ei itse asiassa kuulosta kovin mairittelevalta, onhan musta tunnetusti synkkä murheen ja surun väri. Kun Black Fridaysta alettiin ensi kertaa puhua, moni suomalainen hieraisi varmasti silmiään ja ihmetteli, millaiseenkohan perjantaina sattuneeseen historialliseen murhenäytelmään se oikein mahtoi viitata.

Nimityksen takana on kaksi vallitsevaa teoriaa, joista varhaisempi on se vähemmän mairitteleva. Sen mukaan nimitys on saanut alkunsa 1960-luvulla Philadelphian kaupungissa. Siellä kiitospäivää seuranneen päivän väentungos, liikenneruuhkat ja järjestyshäiriöt työllistivät poliisia kyllästymiseen asti, ja vähitellen perjantai sai synkän maineen.

Myöhemmin Black Fridaylle keksittiin uusi selitys, luultavasti siksi, että sen haluttiin herättävän kuluttajissa kielteisten mielikuvien sijaan myönteisempiä ajatuksia. Uuden teorian mukaan Black Friday olikin se päivä vuodesta, jolloin kauppojen liiketoiminta siirtyi viivan alta ”punaiselta” voiton puolelle, ”mustaksi”. Kekseliästä!

On selvää, että Black Fridayssa on sekä hyvät että huonot puolensa. Kauppiaille se voi olla vuoden tärkein päivä, mutta samalla se yhdistetään kulutuskulttuuriin, jota pitäisi saada hillittyä ympäri maailman. Black Friday onkin poikinut rinnalleen myös kulutuskriittisen Älä osta mitään -päivän.

Black Friday ajoittuu tänäkin vuonna Yhdysvaltain kiitospäivän jälkeiseen perjantaipäivään, joka on 29. marraskuuta.