”Toimintaamme ohjaavat osaaminen ja välittäminen.”

”Teellämme on reilun kaupan sertifikaatti.”

”Raaka-aineet 100% luomua.”

Tämän tyyppisiä mainoslauseita näkee nykyään kaikkialla. Tartut melkein mihin tuotteeseen tahansa, niin se yrittää houkutella sinua ostoksille vetoamalla vastuulliseen puoleesi. Osta luomua, osta reilun kaupan tuotteita, osta kierrätetyistä materiaaleistamme valmistettuja tuotteita.

Kehenpä nuo lupaukset eivät vetoaisi. Jos hintaero ei ole suuri, monen ostoskoriin päätyvät vastuullisempia lupauksia antavat tuotteet. Varmasti monella on käynyt toisinaan mielessä, että kuinkahan nuo lupaukset oikeasti pitävät paikkansa. Kuka valmistusprosesseja valvoo ja kuinka tarkkaan? Kuka varmistaa, että asiakkaan saama tuote on oikeasti luomua? Entä jos joku tuottaja miksaa puolet luomua ja puolet ei-luomua raaka-ainetta – huomataanko ero?

Tapaus Volkswagen syö uskoa vastuullisuuslupauksilta

Tällaiset kysymykset nousivat pintaan entistä vahvempina Volkswagenin jäätyä kiinni autojen päästöihin liittyvistä huijauksista. Saksalaisen autojätin tuottamien autojen päästötuloksia oli manipuloitu tietokoneohjelman avulla. Todellisuudessa kävi sitten ilmi, että autot päästävät ilmaan typen oksideja jopa 40 kertaa enemmän kuin testeissä.

Tapaus koskee paitsi Volkswageneita, myös saman konsernin tuottamia muita autoja eli esimerkiksi Audeja ja Skodia. Yhtiön mukaan huijauksen mahdollistava moottori on asennettu noin 11 miljoonaan autoon. Suomessa noista autoista on yli 60 000 kappaletta.

Kuluttajalle luvataan paljon

Vastuullisuudessa kautta aikojen on ollut ongelmallista, että on helppo luvata, mutta lupausten taakse on vaikea nähdä. Totta kai yritykset lupaavat mielellään vaikka mitä, koska se edistää myyntiä. Houkutus huijauksiin on varmasti suuri, jos sellaisten avulla myyntiluvut nousevat. Vivuksella tahdomme olla tämän takia mahdollisimman selkeitä ja läpinäkyviä kaikessa toiminnassamme.

Jos yksittäinen kuluttaja haluaisi lähteä selvittämään jotain yrityksen lupauksen totuusperää, edessä olisi todennäköisesti mahdoton suo. Soitto tai sähköposti yritykseen tuskin veisi lähemmäs totuutta, vaikka vastauksena saisikin mitä kauneimpia korupuheita. Totuus kai selviäisi vasta seuraamalla tuotteen kulkua raaka-aineesta kaupan hyllylle.

Kuluttajan on siis vain luotettava valvontajärjestelmiin. Jos jokin tuote saa laatusertifikaatin, sen laatu on oikeasti todennettu. Tämä olisikin helppoa ilman huijausskandaaleja.

Asiantuntijat ovat sitä paitsi Volkswagenin tapauksessa sitä mieltä, että vastaavat skandaalit tulevat jatkumaan. Europarlamentaarikko Merja Kyllönen esimerkiksi pelkää, että Volkswagenin tapaus on vain alkusoittoa.

Yksinkertainen tapa varmistua tuotteen vastuullisuudesta

Onneksi on olemassa helppo tapa tehdä vastuullisempia ostoksia: mitä lähempänä tuote on valmistettu, sitä helpompi sinun on varmistua sen alkuperästä. Lähiruoka ja suomalaisten tuotteiden suosiminen ei tästä näkökulmasta ole ollenkaan hullumpi vaihtoehto.

Asiakaspalvelualoilla suomalaisuuden varmistaminen on usein huomattavasti helpommin jäljitettävä prosessi. Esimerkiksi Vivus tarjoaa 100% suomalaista asiakaspalvelua, ja tämä laatulupaus pitää myös tulevaisuudessa.

 

Vilma

Sisällöntuottaja