Cyber Monday tulee taas! Mutta mistä siinä oikein on kyse?

Mikä on Cyber Monday? Ainakin se on yhtä varma merkki joulusesongin saapumisesta kuin Black Friday.

Moni saattaa pelkästään nimien perusteella jo arvata, että näillä kahdella ”tapahtumalla” on melko paljonkin yhteistä. Ne ovat kuin serkuksia, tai sisarukset suorastaan. Molemmissa on kyse amerikkalaislähtöisestä shoppailutempauksesta, joita niin kauppiaat kuin kuluttajat odottavat loppuvuodesta kuin kuuta nousevaa.

Kun Yhdysvalloissa marraskuun neljäntenä torstaina juhlitaan kiitospäivää, moni työssäkäyvä ja koululainen saa pitkän viikonlopun, koska perjantaina ei tarvitse yhden päivän takia mennä töihin tai kouluun.

Kiitospäivän jälkeinen perjantai on jo vuosikymmeniä tunnettu Yhdysvalloissa Black Friday -nimellä. Silloin amerikkalaiset perheineen lähtevät sankoin joukoin liikkeelle, monet nimenomaan ostoksille, päähoukuttelijana Black Friday -tarjoukset. Kassakoneet kilisevät ja ihmiset saavat aikaisen startin jokavuotiseen jouluostosmylläkkään.

Myös kiitospäivän superviikonloppua seuraava maanantai on pyhitetty alennusmyynneille ja erikoistarjouksille, vaikka useimmat amerikkalaiset ovatkin siihen mennessä palanneet sorvin ääreen tai koulun penkille. Kuten nimi Cyber Monday jo vihjaa, tempauksen tarkoitus on alusta asti ollut houkutella kuluttajia tekemään ostoksia nimenomaan verkossa.

 
Cyber Monday on internet-ajan ostostempaus

Siinä missä Black Friday juontaa juurensa niinkin kauas kuin 50- ja 60-luvuille, Cyber Monday on paljon nuorempi tempaus. Eikä ihme, olihan internet vielä 60-luvulla lapsenkengissään. Ajatuskin siitä, että me kaikki jonakin päivänä kantaisimme nettiä mukanamme ja tekisimme taskukokoisilla puhelimillamme helposti ostoksia, oli vielä silloin silkkaa utopiaa.

Ensimmäistä Cyber Mondayta vietettiin Yhdysvalloissa vuonna 2005, ja jokavuotinen kyber-maanantai on sen jälkeen kasvattanut kauppiaiden kassavirtaa yhä paremmin ja paremmin. Amerikkalaiset verkkokauppiaat nettoavat tämän yhden ainoan päivän aikana yhteensä miljardeja dollareita.

Suomessa Cyber Monday ei ole vielä lyönyt läpi aivan samalla tavalla kuin Black Friday, joka on vakiinnuttanut asemansa sen jälkeen, kun sitä vietettiin meillä ensimmäistä kertaa vuonna 2011.

Silti on varmaa, että tänä vuonna Cyber Monday -tarjouksia riittää myös Suomessa. Jos haluat lisätietoja, kannattaa pitää mainontaa silmällä, laittaa Googleen hakusanaksi ”Cyber Monday” tai ”kyber-maanantai” tai vaikka vierailla suosimiesi verkkokauppojen sivustoilla.

 
Ostoksia tehdään yhä useammin verkossa

Tuntuu melkein siltä, että Black Friday ja Cyber Monday alkavat tätä nykyä muistuttaa yhä enemmän toisiaan: ostosten tekeminen on kautta maailman siirtymässä niin hurjaa vauhtia kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin, että myös Black Friday -tarjouksia löytyy nykyään yhä enenevissä määrin verkosta.

Tuskinpa kukaan silti lähtee tästä syystä kumpaakaan päivää pyyhkimään kalenterista. Se oleellinen, sekä kauppiaiden että kuluttajien kannalta tärkeä ero on ja pysyy: Black Friday järjestetään heti kiitospäivän perään perjantaina, Cyber Monday vasta viikonlopun jälkeen maanantaina. Kaksi tekosyytä tehdä ostoksia on useimpien mielestä parempi kuin yksi.

Vuonna 2019 Cyber Mondayta vietetään 2. joulukuuta. Black Friday ajoittuu sitä edeltävälle perjantaille, marraskuun 29. päivälle.